Image12

Dopen en opdragen

DOPEN

Het Griekse woord voor doop is: ‘bap’tizo’, wat letterlijk onderdompelen betekent. Dat is wat er bedoeld wordt met het Bijbelse woord voor ‘doop’. De doop kan volgens de Bijbel alleen bediend worden aan mensen die in de Here Jezus geloven.

De besprenkeling van baby’s en kinderen is een doop die in de Bijbel niet voorkomt. In de Zuiderkapel kunnen baby’s en kinderen worden opgedragen en u kunt zich laten dopen op grond van uw geloof.

WAT IS DOPEN?

De doop is een uitwendig teken dat uitbeeldt wat er inwendig met een mens is gebeurd. Het is sterven en opstaan met de Heere Jezus Christus. Het is afdalen in het watergraf en er nieuwgeboren uit opstaan (Romeinen 6).

De doop door onderdompeling is een doop op geloof. Dat betekent dat de dopeling gelooft dat hij of zij behouden is door de kruisdood van de Heere Jezus Christus. De dopeling geeft daarvan een kort getuigenis.

WAT IS DOPEN NIET?

Door de doop wordt men niet behouden. Dat wordt soms geleerd in traditionele kerken. Men wijst dan op Marcus 16 vers 16: ‘Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden.

Wij worden slechts behouden uit geloof door het verzoenend sterven van de Heere Jezus Christus en nergens, maar dan ook nergens anders door.

De doop is niet in de plaats van de besnijdenis gekomen. Die gedachte is ontstaan uit de visie dat de gemeente in plaats van Israël is gekomen en dat is een gedachte en een leer die wij absoluut afwijzen.

Als u tot dopen wilt overgaan, dan neemt u contact op met één van de bestuursleden. Vervolgens vindt er een doopgesprek plaats en desgewenst dooponderricht. Daarin worden de Bijbelse aspecten van de doop doorgenomen.

OPDRAGEN

Een kind krijgen is een bijzondere gebeurtenis voor ouders. Bij gelovige ouders geeft dit vaak het verlangen om God voor dit geschenk te danken, het kind aan Hem op te dragen en Gods zegen voor het kind te zoeken.

Wij gaan tot opdragen over, wanneer tenminste één van de ouders wederom geboren is. Je belooft namelijk iets en wij willen niet dat mensen in onze gemeente liegen of niet begrijpen wat zij zeggen.

Daarnaast geloven wij, dat wanneer een kind sterft op een moment dat het nog niet in staat is om zelf de keuze voor de Heere Jezus Christus te maken, behouden zal zijn door de dood en opstanding van de Heere Jezus Christus. Wij geloven ook dat het kind, wanneer het tot het verstand komt, zelf de keuze moet maken of het navolger van de Heere Jezus Christus wil zijn.